Ahir al matí, el director de l'Institut Terra Alta, Ricard Marrugat, va oferir al SE de la Terra alta una conferència que portava per títol Competències bàsiques i enriquiment competencial. Un dels objectius de les competències bàsiques és desenvolupar persones autònomes, amb capacitat per prendre decisions informades sobre la seva vida i de participar de manera autònoma en la vida laboral i social. L'alumnat ha de disposar d'uns sabers globals aplicables a la interpretació i actuació en diverses situacions.
Treballem les competències bàsiques amb el nostre alumnat quan fem que l'alumne sigui autònom i actuï de manera autònoma; quan el fem pensar, reflexionar i comunicar-se; i quan fem que tingui convivència amb les seves companyes i els seus companys.
I què podem fer a l'aula per treballar tot això? Entre d'altres coses: prioritzar activitats que impliquin la reflexió i el pensament crític; proposar activitats d'aprenentatge que activin processos cognitius variats; potenciar la lectura i el tractament de la informació com a estratègia d'aprenentatge; fomentar un clima escolar d'acceptació mútua i cooperació; i utilitzar materials curriculars diversos.
De la informació hem de fer coneixement: Als EEUU es va fer un estudi on va quedar demostrat que un alumne si escolta l'explicació del professor reté un 5% d'aquesta informació; si llegeix la informació reté un 10%; si escolta i mira (a través d'un audiovisual) reté un 20% ; si hi ha una demostració, a través de l'observació, reté un 30%; si es discuteix, a través del diàleg, reté un 50% de la informació; si es fa, és a dir, si es practica, reté un 75%; però si la informació, l'alumne l'explica a un altre, reté un 90%. Per això cal afavorir a les aules la creació de situacions d'aprenentatge en què l'alumne pugui co-construir amb el professorat el coneixement.
Queda molt clar en aquest diagrama:
Què podem fer amb el nostre alumnat per crear coneixement:
Queda molt clar en aquest diagrama:
Què podem fer amb el nostre alumnat per crear coneixement:
- Presentar situacions contextualitzades, pròximes a l'alumnat
- Generar actituds de curiositat
- Preparar obertes, amb diferents possibilitats d'assoliment per part d'alumnes diferents
- Propiciar l'obtenció de resultats per camins diversos
- Presentar la informació inicial usant representacions diverses
- Afavorir la generació d'opinions personals crítiques
-Facilitar l'intercanvi d'aquestes opinions en petits grups
Per fer un enriquiment competencial s'han de seguir quatre passos: l'anàlisi d'una tasca habitual, que com més pobra sigui millor perquè són les que exigeixen un enriquiment prioritari; el segon pas, és l'enriquiment de la tasca; el tercer pas és l'experimentació; i el quart, l'anàlisi dels resultats per comprovar l'eficiència de la millora realitzada.
Va ser una xerrada molt amena i molt interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada