17 d’abril 2011

La lliçó magistral de Manolo Torres (III Jornades de Compensació Educativa, La Vall d'Uixó)


El passat dimecres dia 13 d’abril vam assistir i participar a les III Jornades de Compensació Educativa a La Vall d’Uixó, en la qual vam explicar una experiència que vam portar a terme el curs passat a l’INS Terra Alta, Alexis Pascual, professor del mateix centre i jo mateixa, sobre com treballar el Tractament de la Diversitat a l’aula.

La primera ponència va anar a càrrec de Manolo Torres, assessor d’escoles rurals del CEFIRE, País Valencià, i de formació, mestre, pedagog i psicòleg. El tema de la conferència fou Aules multinivell, en la qual, sobretot ens parlà des de la seva trajectòria professional i des de la seva experiència, de la necessitat d’atendre des de la diversitat per tot l’enriquiment que comporta a l’alumnat: “Deixem que existeixi”.
Defensà que la base d’una escola és el somni, el compromís i la tècnica, que com més gran siguin els dos primers, més domini tindrà del tercer element.
I com a metodologia imprescindible: els grups cooperatius perquè l’alumnat és molt més autònom, el professorat pot estar més per tothom i aprenen més bé i millor.
I com a elements constants a treballar, les emocions. El mestre ha de ser capaç de transmetre totes les emocions, i hem de saber reconèixer el nostre alumnat cada matí, cada hora, cada dia,... sempre. I li hem de saber donar el que no porti de casa, el que no tingui a casa seva, escoltar els seus somnis i les seves expectatives, el camí cap al sentit de la vida.
I els millors aliats han de ser la família i l’entorn perquè amb llur participació poden explicar-nos coses que nosaltres desconeixem, i hem d’unificar esforços perquè tots volem assolir el mateix objectiu: educar i ensenyar.
La xarrada va ser un font de motivació, il·lusió i optimisme.