13 de juny 2008

WARAMURUNGUNDI


En el Temps del Somni, Wuraka i Waramurungundi, deïtats de la fecunditat, van sortir del mar i es van posar a procrear amb frenesí. Un cop acabada la creació, la deessa Waramurungundi va donar a cada un dels seus fills una llengua diferent perquè hi juguessin. Després, ella i la seva parella se’n van tornar cap al mar.


Acaba de sortir publicat aquest llibre, Waramurungundi que tracta de manera molt didàctica la sostenibilitat i la diversitat lingüística. En la presentació, les autores expliquen que no és un llibre per a erudits ni exclusivament per al professorat de llengua, sinó que és per a tot el professorat perquè la llengua la fem servir tots i tots som profes de llengua.

El llibre està estructurat en vuit parts que són:

  1. La funció de la llengua coma element d’identitat i de configuració i explicació de l’entorn.
  2. La diversitat lingüística: característiques i importància social i ambiental.
  3. Sostenibilitat lingüística
  4. Marcs legals i diversitat lingüística
  5. A casa nostra
  6. L’aprenentatge lingüístic en un context plurilingüe i pluricultural
  7. Cap on hem d’anar. Conclusions.
  8. Bibliografia

El llibre és una guia didàctica per al professorat de cicle superior de Primària i ESO, molt ben documentat, amb textos molt apropiats de prestigiosos lingüistes com són Sebastià Serrano, Jesús Tusón, Carme Junyent i Isidor Marí, que prologa el llibre, entre d’altres.
És una teoria clara que serveix de punt de partida al professorat per treballar amb els alumnes diferents aspectes relatius a la diversitat lingüística.

Al final de cada capítol hi ha una taula amb totes les activitats que es poden fer a cada nivell,i que estan al CD inclòs amb el llibre. Són activitats a realitzar des de moltes àrees del currículum: llengua catalana, llengua castellana, ciències socials, ciències naturals, anglès, Educació visual i plàstica, tutoria... Les activitats, en format pdf, es poden imprimir i fotocopiar per als alumnes. Hi ha activitats molt variades, individuals i per equips: representació d’un fragment d’Antaviana de Pere Calders, comprensió lectora, ideogrames, elaboració de murals, recerca a internet, ...

Prunés, A; Pérez M; González A; Felip L. (2008) Waramurungundi. La sostenibilitat i la diversitat lingüística a l’aula, Associació Mestres Rosa Sensat, Barcelona